Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website gewoon-nieuws.nl. Meer informatie
Mobiel

Cashflow.

Het goed functioneren van de maatschappij is afhankelijk van de onafgebroken stroom van betalingen die dagelijks de bankrekeningen passeren. Deze cashflow zorgt ervoor dat bedrijven en instellingen kunnen blijven bestaan. Wanneer, door wat voor oorzaak ook, deze dagelijkse geldstroom wordt onderbroken ontstaat er in no time een cash-probleem en komt de continuïteit van het systeem in gevaar.

Machtsmiddel.

In de afbeelding hierboven zie je dat de customer de enige is die zijn geld in de trechter van de cashflow stort. Alle andere krachten zuigen de trechter constant leeg.

Dat het onderbreken van deze cashflow als zéér effectief machtsmiddel kan worden gebruikt tegen misstanden of wanprestaties bij grote organisaties wordt maar door weinigen begrepen. Of het nu kleine bedrijven, multinationals of overheden zijn, ze zijn allemaal afhankelijk van hun cashflow.

Cashflow redde KPN van faillissement.

Het zal nog vers in het geheugen liggen dat in 2001, toen de internetbubbel  barstte, KPN haar faillissement alléén maar heeft kunnen voorkomen omdat zij de beschikking had over de grote  geldstroom die van haar abonnees afkwam en borg kon staan voor de enorme schulden die ze hadden opgelopen.

Reden.

Als voorbeeld nemen we de rumoer die is ontstaan rond telecombedrijven zoals KPN en Vodafone. Zij zijn voornemens zijn om een aantal internetapplicaties te blokkeren voor hun cliënten omdat deze schadelijk zouden zijn voor hun omzet. Er is onder de consumenten veel onvrede ontstaan over dit voornemen omdat zij vrezen dat hierdoor de vrije toegankelijkheid en neutraliteit van het internet worden aangetast, alleen maar  om het eigen gewin te vergroten. Met de uitvoering van deze voornemens creëren zij een situatie waarin geld verdiend gaat worden aan applicaties die door anderen zijn ontwikkeld en gratis beschikbaar gesteld. Dat de consument niet zit te wachten op deze oneigenlijke manier van omzetvergroting blijkt wel uit de vele negatieve reacties van consumenten in de media. Zolang het alleen bij reacties blijft hebben de directies van de telecombedrijven niet veel te vrezen. Het begint voor hen pas problematisch te worden als massaal abonnementen worden opgezegd. Zij  gaan er echter vanuit dat dit niet zal gaan gebeuren omdat de consument zich dan in de eigen vingers snijdt. Want waar moet de consument heen? Zolang alle telecombedrijven van plan zijn om deze beperkingen toe te gaan passen kan de consument immers geen kant op.

Betalingen stoppen.

Anders wordt het wanneer cliënten juist niet hun abonnement opzeggen, maar alleen stoppen met betalen. Als dit massaal gebeurt dan komen deze bedrijven ogenblikkelijk in de financiële problemen. KPN bijvoorbeeld, heeft een jaaromzet van ongeveer 13 miljard euro. Wanneer dit omgerekend wordt naar een dagelijkse cashflow dan is dat ongeveer 49 miljoen euro per dag. Wanneer 30% uit protest hun betalingen stopt dan betekent dit dat KPN per dag ongeveer 14,7 miljoen minder zal ontvangen. Dit zal vele malen meer impact hebben op de houding en het gedrag van de KPN-directie  dan welk ander protest ook. Het machtsmiddel van telecombedrijven, nl. het afsluiten van de abonnee kan, door het enorme aantal niet betalende abonnees, niet gebruikt worden omdat dit het probleem alleen maar groter zou maken. Willen zij de cashflow weer op gang krijgen dan zullen zij ogenblikkelijk díe maatregelen moeten treffen die de abonnees weer bereidwillig maken om de betalingen te hervatten.

Bereidheid tot voeren van actie.

Natuurlijk is het succes van een dergelijke actie alléén gewaarborgd als er genoeg mensen bereid zijn om eraan mee te doen. Een paar duizend abonnees die hun betalingen stopzetten zal weinig effect sorteren bij de directies. Daar zullen ze alleen maar om lachen. Maar het stopzetten van betalingen door een paar honderdduizend abonnees begint al wat zorgelijker te worden en zal hen ogenblikkelijk slapeloze nachten bezorgen. Bij stopzetting van betaling door één miljoen abonnees wordt het een nachtmerrie en moeten zij, willen ze uit deze nachtmerrie ontwaken, ogenblikkelijk tot actie overgaan.

Geweld.

Bovenstaande strategie kan natuurlijk gebruikt worden voor meerdere doeleinden dan alleen maar het dwarsbomen van de snode plannen van een paar telecombedrijven. Op dezelfde wijze kan deze gebruikt worden voor acties tegen bijvoorbeeld, wanprestaties door banken, verzekeraars, multinationals of zorginstellingen. We denken nog steeds dat we de straat op moeten gaan om te kunnen protesteren. Dat vinden we maar eng en doen daarom helemaal niks. Dat protestdemonstraties al snel kunnen uitmonden in grimmige toestanden en geweldsexplosies zien we bij de protesten in de Arabische landen, waarbij zelfs geschoten wordt op de eigen burgerbevolking. Daar schiet je niks mee op. Natuurlijk ligt dit excessieve gebruik van geweld niet direct voorhanden in het huidige Europa, maar ook hier kunnen door oproerpolitie en ME knuppels en traangas worden gebruikt om de rust te herstellen. Dat dit heel snel uit de hand kan lopen hebben we afgelopen zomer gezien in Hoek van Holland, toen er zelfs op de vandalisten moest worden geschoten.

Geweldloos.

Met de komst van het internet en het massale gebruik ervan, is het mogelijk geworden om tegenwoordig vreedzaam thuis, vanachter je eigen pc het betalingsverkeer te blokkeren daar waar het nodig is. Op deze wijze neem je actiever en met meer resultaat deel aan een protestactie, dan wanneer je de straat op zou gaan om de confrontatie te zoeken. Een organisatieplatform bouwen waarop consumenten zich kunnen richten, is het enige wat nodig is om de benodigde aantallen deelnemers bij elkaar te krijgen. Het staken van betalingen kan dan als een soort stakingsrecht voor de consument functioneren.

Via internet en haar capaciteit om berichten en artikelen te delen met anderen moet het mogelijk zijn om héél snel, héél veel actiebereidwilligen te vinden en te organiseren.


ADVERTENTIE

FACEBOOK

ADVERTENTIE

ADVERTENTIE

ARCHIEF
GEWOON-NIEUWS.NL
INFORMATIE
Heeft u interessant nieuws? Mail het ons!
© 2017 gewoon-nieuws.nl