Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website gewoon-nieuws.nl. Meer informatie
Mobiel

Diefstal

Telecombedrijven zoals KPN en Vodafone maken misbruik van hun positie als aanbieder van mobiel internet. Sinds de invoering van mobiele telefonie hebben deze bedrijven miljarden winsten gemaakt. De Europese Commissie heeft in het verleden een aantal keer moeten ingrijpen om hun inhaligheid aan banden te leggen. Op diverse manieren hebben de telecombedrijven de boel besodemieterd om maar zoveel mogelijk omzet te genereren. Een van deze oneigenlijke gebruiken was het afrekenen van gesprekken met de mobiele telefoon. Of je nu 10 seconden had gebeld of 125 seconden, altijd werd een gesprek naar boven afgerond tot een hele minuut. In het geval van een gesprek van 10 seconden pikten de telecombedrijven dus 50 seconden. Werd er een gesprek gevoerd van 125 seconden dan rekenden ze 180 seconden (3 minuten) af. Dit is zomaar een voorbeeld van hoe telecombedrijven op een oneigenlijke manier, kunstmatig hun omzetten opschroefden.

Internet

Met de invoering van de UMTS-frequenties werd het mogelijk om via de mobiele telefoon toegang tot het internet te krijgen. Hier hebben deze telecombedrijven een behoorlijke steek laten vallen doordat ze te laat in de gaten kregen dat internet een groot aantal mogelijkheden in zich had waar ze kennelijk geen rekening mee hadden gehouden. Het verdienmodel waar de telecombedrijven mee werkten was gebaseerd op (ouderwets) telefoneren en het versturen van sms-jes. Dat het internet al veel verder was dan deze (antieke) wijze van communiceren en dat dit nadelige gevolgen zou hebben voor hun verdienmodel was nog niet doorgedrongen bij de directies van de telecombedrijven. Toen ze met de neus op de feiten werden gedrukt konden ze niets anders bedenken dan een voornemen om bepaalde applicaties (bijv. Skype of WhatsApp) te blokkeren en deze applicaties tegen betaling pas weer vrij te geven voor gebruik. Deze handelwijze werd echter verboden door de politiek omdat hierdoor de netneutraliteit zou worden geschonden.

Prijsafspraken

Dan maar hakken met de botte bijl. KPN heeft nu besloten om met ingang van 1 september tariefswijzigingen in te voeren die de consument honderden euro´s per jaar extra kunnen gaan kosten. Omdat in de pers mededelingen zijn gedaan over het feit dat deze tariefswijzigingen waarschijnlijk door de andere aanbieders zullen worden overgenomen heeft KPN het als eerste aangedurfd hun wijzigingen openbaar te maken. De mededelingen in de pers hierover wijzen erop dat er eigenlijk sprake is van prijsafspraken omdat KPN ´weet´ dat de overige aanbieders overwegen hetzelfde te doen. Zou één van de belangrijke aanbieders een tariefwijziging niet doorvoeren dan zou het KPN heel veel klanten kunnen kosten omdat deze dan massaal zouden overstappen. Je kan er dus gif op innemen dat er allang overleg is geweest tussen de aanbieders, ook al zal men dit met klem ontkennen.


ADVERTENTIE

FACEBOOK

ADVERTENTIE

INTERESSANTE WEBSITES

ADVERTENTIE

ARCHIEF
GEWOON-NIEUWS.NL
INFORMATIE
Heeft u interessant nieuws? Mail het ons!
© 2017 gewoon-nieuws.nl