Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website gewoon-nieuws.nl. Meer informatie
Mobiel

Toen

Vriendelijk, enthousiast en gastvrij

Begin jaren 60 van de vorige eeuw kwam het toerisme in Spanje langzamerhand op gang en breidde zich in de loop der jaren in een steeds rapper tempo uit. Was een vakantie in het zonnige Zuiden tot dan toe weggelegd voor de meer welgestelden, door de toenemende welvaart kwamen ook de ‘gewone’ arbeiders in de gelegenheid om met hun volgeladen autootjes de “route du soleil” te kiezen richting Middellandse Zee. Vooral veel Nederlandse etenswaar en Norit meenemen want van dat Spaanse eten kon je wel eens ziek worden. Om de weg naar het zonnige Zuiden zonder al teveel problemen te vinden kon je bij de ANWB zogenaamde routebeschrijvingen ophalen en kreeg je een aantal kaartjes mee die, als je ze op volgorde legde, allemaal een stukje van de af te leggen route toonden. De meesten brachten hun vakantie door aan de Costa Brava. Hier liggen o.a. de populaire badplaatsen Llafranc, Palafrugel, Llorret de Mar, Tossa de Mar, Blanes en Calella de Pineda. Wat vooral opviel was de enorme gastvrijheid en vriendelijkheid waarmee de toeristen werden ontvangen en behandeld. Of je nu een camping, hotel, restaurant of winkel bezocht, overal hing een vrolijke, ongedwongen en vriendelijke sfeer. Al snel werd Spanje als toeristenland populairder dan Zuid Frankrijk. Dit kwam ook voor een groot gedeelte door de aangename prijzen. Spanje was in die tijd een heel goedkoop land. Een Cuba-libre bijv. (Bacardi rum/Cola) kostte 20 peseta´s (in de jaren 60 was de peseta ongeveer 4,5 cent).

Nu

Chagrijnig, ongeïnteresseerd en onverschillig

Inmiddels zijn we een halve eeuw verder en blijkt dat de vriendelijke en gastvrije Spaanse toeristenindustrie zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld tot een arrogante, onverschillige en chagrijnige bedrijfstak. Toeristen worden met de nek aangekeken. Hangend en lanterfantend personeel doet net of ze je niet gezien hebben. Hebben ze eindelijk tijd voor je dan is een ongeïnteresseerde en afstandelijke houding eerder regel dan uitzondering. Het is duidelijk dat het gemiddelde Spaanse personeel in de toeristenindustrie totaal niet gemotiveerd is. De manier waarop je bestelling doorgaans op tafel wordt ‘gepleurd’ spreekt boekdelen. Momenteel wordt er geklaagd omdat de toeristen het massaal laten afweten. De Spanjaarden wijten dit aan de economische crisis en vooral niet aan zichzelf. Het ontbreken van zelfkritiek pleit ook niet voor de Spaanse uitbaters omdat ze dit ‘wangedrag’ kennelijk niet herkennen en daarom dus geen maatregelen treffen. Dat het een typisch Spaans ‘probleem’ is blijkt uit het feit dat ‘buitenlandse’ horecabedrijven, zoals Engelse, Duitse en Nederlandse doorgaans wel enthousiaste medewerkers in dienst hebben.

Als deze instelling kenmerkend is voor alle Spaanse bedrijfstakken dan is het niet zo verwonderlijk dat het economisch niet goed gaat met Spanje. De voormalig minister president van Spanje, José Maria Aznar, heeft de medewerkers van de toeristenindustrie al eens opgeroepen een mentaliteitsverandering te ondergaan om de moordende concurrentie van andere vakantielanden het hoofd te kunnen bieden.


ADVERTENTIE

FACEBOOK

ADVERTENTIE

INTERESSANTE WEBSITES

ADVERTENTIE

ARCHIEF
GEWOON-NIEUWS.NL
INFORMATIE
Heeft u interessant nieuws? Mail het ons!
© 2017 gewoon-nieuws.nl