Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website gewoon-nieuws.nl. Meer informatie
Mobiel

Manipulatie

De Nederlandse kiezer is de laatste weken via de media overspoeld met verkiezingsdebatten. Iedere omroep, publiek of commercieel, liet lijsttrekkers aan het woord in debatten en kwamen tussentijds steevast met peilingen over de zetelverdeling. Ook werden na deze debatten, als een soort van wedstrijdelement, zogenaamde winnaars bekend gemaakt. De omroepen willen ons doen geloven dat deze debatten als functie hebben om de kiezer objectief te informeren over de diverse partijprogramma’s, zodat een weloverwogen keuze gemaakt kan worden. Bij de voorbereiding van de debatten worden door de programmamakers uitgekiende technieken gehanteerd waarbij uiterst zorgvuldig wordt gekeken welke lijsttrekkers er tegenover elkaar gezet worden om hun standpunten te verdedigen. Een open en vrije discussie tussen de deelnemers wordt onmogelijk gemaakt omdat de thema’s die aan de orde komen vóóraf door de omroepen worden bepaald. Vervolgens krijgt iedere politicus minder dan één minuut de tijd om over een thema of stelling zijn visie te geven. Het toelichten en verdedigen van, voor de kiezer belangrijke, gedifferentieerde partijstandpunten wordt door het beperkt aantal thema’s onmogelijk gemaakt zodat deze maar heel oppervlakkig wordt geïnformeerd over alléén die onderwerpen welke de regie aan de lijsttrekkers heeft opgelegd.

Manipuleren

Het leidt geen twijfel dat op deze wijze de diverse omroepen en hun belanghebbenden in staat zijn om de uitslag van de verkiezingen te manipuleren en te sturen in de richting die hun welgevallig is. Door de beperkte spreektijd van de lijsttrekkers komen deze vaak niet verder dan het uitspreken en continu herhalen van ingestudeerde ‘one-liners’. De keuze van de omroepen, die bepaalt wie tegen wie debatteert,  wordt ingegeven door de belangen die er aan de betreffende omroep en hun ideologische en maatschappelijke doelstellingen vastkleven.

Omdat de publieke en commerciële omroepen door hun politieke en financiële achtergrond overwegend pro-Europees genoemd kunnen worden lijkt het geen toeval dat de Eurosceptische Emile Roemer van de Socialistische Partij aan het begin van de debatten in de peilingen op 35 zetels stond en nog geen 2 weken later gezakt was naar 25 zetels.

Keerpunten

Volgens de commentatoren van de omroepen was het ‘keerpunt’ in de campagne van Roemer het moment dat deze Rutte ervan  beschuldigde dat hij stond te liegen en uit het veld geslagen leek toen Rutte dit glashard ontkende. Als een soort mantra werd dit de dagen erna door alle omroepen steeds opnieuw herhaald met als gevolg dat de kijkers deze mantra overnamen en de SP in nog geen 2 weken tijd 11 zetels in de peilingen verloor. Achteraf bleek heel duidelijk dat Rutte inderdaad stond te liegen, maar toch bleven de commentatoren eindeloos herhalen dat Roemer hier zijn ‘Waterloo’ gevonden had. Het blootleggen van een leugenachtige Rutte had eigenlijk als een sterk punt van Roemer moeten worden aangemerkt, maar die eer werd hem door de commentatoren niet gegund. Deze eer werd toebedeeld aan de pro-Europese Diederik Samsom, die Roemer te ‘hulp’ schoot toen hij tegen de weer liegende Rutte zei: “Nu doet u het weer”! Dat moment werd vervolgens door de commentatoren als het ‘keerpunt’ voor de onverwachte opmars van Diederik Samsom gekenmerkt. Het gevolg hiervan was dat deze in de peilingen steeg van 23 naar 35 zetels. Is dit toeval of zagen de pro Europese omroepen de SP van Emile Roemer toch maar liever niet de grootste partij worden?

 


ADVERTENTIE

FACEBOOK

ADVERTENTIE

INTERESSANTE WEBSITES

ADVERTENTIE

ARCHIEF
GEWOON-NIEUWS.NL
INFORMATIE
Heeft u interessant nieuws? Mail het ons!
© 2017 gewoon-nieuws.nl