Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website gewoon-nieuws.nl. Meer informatie
Mobiel

Plunderen

German Trawler Maartje Theadora

Varende visfabrieken stropen zeeën leeg

De megatrawlers van het Katwijkse bedrijf “Parlevliet & Van Der Plas vernietigen per reis miljoenen kilo’s prima vis omdat deze niet aan de gewenste maat van het visbedrijf voldoen. Aan boord van pelagische super-trawlers van dit bedrijf wordt ‘op bestelling gevist’.

Dubbele boeken
Eind maart meldde zich bij Greenpeace voormalig stuurman  A. Mehmecke van Parlevliet en Van der Plas die liet zien dat er aan boord van het schip Jan Maria met twee logboeken wordt gewerkt. Het televisieprogramma Nieuwsuur  besteedde daar aandacht aan en liet zien dat er een officieel logboek en een persoonlijk logboek van de kapitein bestaat.

Highgrading
Uit het verschil in de boeken blijkt dat er op deze visreis wel anderhalf miljoen kilo vis overboord is gegaan. Deze vis is dood. Dat is bijna een kwart van de gehele vangst. Het gaat hier om kwalitatief goede vis. Dit heet ‘highgrading’. Koster, die de logboeken op verzoek van ZEMBLA bekeek, denkt dat die meer overtredingen bevatten en dat er sprake is van valsheid in geschrifte.

Verkoopafdeling bepaalt’
Deze praktijk is herkenbaar voor de heer H. Koster, hij was tot 2011 directeur van het Europese agentschap voor visserijcontrole (EFCA) dat in 2006 werd opgericht om de controle van de Europese visserij-inspecties te verbeteren en te coördineren. Hij zegt: ‘De verkoopafdeling bepaalt als het ware waarop wordt gevist.‘ Kosters ervaring is dat ‘de economische drijfveren van vissers altijd haaks staan op de bescherming van visbestanden. Of je nu een grote of een kleine visser bent, je probeert geld te verdienen.

ZEMBLA spreekt een tweede klokkenluider. Deze man werkt nog steeds voor  Parlevliet en Van der Plas. Hij meldt nog een overtreding van de rederij. De vis die over boord gaat wordt met een sorteermachine geselecteerd.  Het is volgens de Europese visserijwetgeving verboden om deze machines voor ‘highgrading’ in te zetten.

megatrawler

Nauwelijks controle

De super-trawlers van P&P worden volgens de klokkenluiders nauwelijks gecontroleerd. Voormalig stuurman Mehmecke: ‘Als er een inspectieboot nadert, wordt beneden in de fabriek opdracht gegeven om geen vis meer over boord te zetten. En het niet officiële logboek van de kapitein wordt verstopt.‘ Oud-directeur H. Koster van de EFCA vindt dat er maatregelen genomen moeten worden. ‘De controle zou verbeterd moeten worden door permanente aanwezigheid van een controleur op deze super-trawlers.’

Verhagen belde op verzoek
Eerder kwam de Margiris, een ander schip van Parlevliet en Van der Plas in het nieuws nadat de Australische regering besloot dat het schip niet in hun wateren mocht vissen. Nu blijkt uit interne ministeriële notities die ZEMBLA via een WOB-procedure in handen kreeg, dat de toenmalige Nederlandse ministers Verhagen (EZ) en Rosenthal (BUZA) hierover in augustus 2012 contact hebben gehad met hun collega-ministers in Australië. Over het telefoonverkeer van Verhagen werden eerder Kamervragen gesteld. De Kamerleden vroegen zich af op wiens verzoek Verhagen naar Australië belde. Nu blijkt uit de WOB dat hij dat op verzoek van de firma Parlevliet en Van der Plas deed. Dat ook Rosenthal met zijn collega-minister contact had, was tot nu toe niet bekend.

Geen subsidie meer
De Eurocommissaris van Visserij mevrouw M. Damanaki zegt in ZEMBLA dat ze geen subsidies meer wil geven voor het bouwen van dit soort grote schepen.
Het bedrijf Parlevliet en Van der Plas ontving de afgelopen jaren bijna 18 miljoen euro aan subsidiegeld voor de schepen. Damanaki: ‘Steeds grotere boten vangen steeds meer vis. We moeten stoppen met deze grote vernietigende schepen.

Graaicultuur

Net als bij de bankiers en de multinationals is ook bij het Katwijkse visbedrijf Parlevliet & Van Der Plas de graaicultuur volledig losgebarsten. Mega fraudes in de logboeken verdoezelen miljoenen kilo’s prachtige vis die dood terug in zee worden gestort omdat de verkoopprijs ervan door de heren Parlevliet en Van der Plas te laag wordt bevonden. De boetes die hen door de Europese commissie worden opgelegd bedragen nog geen fractie van het extra geld wat het illegale ‘highgrading’ hen oplevert.


  • polleke

    hoe laag kan je zinken. generatie op generatie hebben deze vissers hun traditie en manier van leven voortgezet, nu vernietigen ze hele eco systemen puur uit winstbejag. hiermee benadelen ze hun collega vissers, de natuur, en uiteindelijk iedereen op deze wereld.

    ergens moet er toch een moment van bezinning zijn, een moment waarop het geweten knaagd, een moment waar het gezonde verstand het over moet nemen, nee hoor, schijt aan de wereld, de natuur, de regels, de collega’s en ook de nieuwe generatie van hun eigen bloedlijnen.

    Thumb up 8 Thumb down 0

  • ijmuiden

    Die mehmeke moet niet zeuren want nu vind die het zo erg omdat die waarschijnlijk de zak heeft gehad…maar dat vond hij toen niet…slap verhaal pp zorgt ook voor werk voor de mensen in het buitenland bekijk allemaal eens de andere kant vh verhaal in plaats van pp in een verkeerd daglicht te zetten..want als jullie de vis eten denken jullie ook niet is deze vis van pp of van vrolijk

    Thumb up 0 Thumb down 0

ADVERTENTIE

FACEBOOK

ADVERTENTIE

INTERESSANTE WEBSITES

ADVERTENTIE

ARCHIEF
GEWOON-NIEUWS.NL
INFORMATIE
Heeft u interessant nieuws? Mail het ons!
© 2017 gewoon-nieuws.nl