Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website gewoon-nieuws.nl. Meer informatie
Mobiel

TV verslaving, gekluisterd aan het beeldscherm

 hersenspoelenDe televisie pakt ons brein en brengt informatie binnen die zich nestelt in ons wezen. De meesten van ons zijn zich niet bewust van wat we zien en welke gevolgen de beelden hebben. De boodschappen die we consumeren bepalen onze wensen, ons wereldbeeld, ons gevoelsleven en spelen met onze hartslag en emoties. Als we televisie kijken werkt alleen de voorste rechter hersenkwab, de rest ligt stil. Deze verandering meet men in de hersenen bij kinderen al na 30 seconden voor de televisie, dan is er een gekluisterd zijn aan het bewegende beeld waar ze moeilijk van los kunnen komen. In dit artikel worden gevolgen van televisie kijken door volwassenen en kinderen onder de loep genomen.

Behalve de 70-plussers is het onwaarschijnlijk dat u de wereld kent voordat er TV was. De meesten van ons hadden zelfs al in de kindertijd een of meer televisietoestellen in huis. Sommigen hebben tegenwoordig TV in de auto. Wij worden ondergedompeld in de media van de wieg tot het graf. Er is geen ontsnappen aan.

Scholen vullen ons met de vastgestelde kennis die we tot ons moeten nemen vanaf onze kleuterjaren, we onderwerpen ons aan gezag en wetgeving als we ouder worden. Veel van wat men ons wil laten weten en leren komt via beeldschermen binnen. Televisie, computer, gameboys en Wii maken mensen van ons met een kant en klare en bruikbare programmering. We zien TV beelden van een wereld waarin presidenten oorlog als vrede verkopen en waarin militaire acties en gewelddadigheid aan de orde van de dag zijn, men probeert je wijs te maken dat alles te verzekeren is en alle voedsel dat men verkoopt gezond en lekker is.

Weet u wat u werkelijk tot u neemt als u al die beelden indrinkt op een doordeweekse avond onderuitgezakt op de bank? Nog even zappen voor het slapen gaan.

Enkele statistische gegevens uit de VS:

  • Aantal moorden dat een kind op TV gezien heeft op zijn 12de  is: 8.000
  • Op zijn 18de heeft een kind 200.000 gewelddadige acties gezien.
  • Aantal TV reclamefilmpjes dat een kind per jaar ziet: 20.000
  • Aantal TV reclamefilmpjes dat een 65 jarige gezien heeft: 2 miljoen
  • Studies die gedaan zijn om het effect van TV kijken op kinderen te onderzoeken: ongeveer 4.000
  • Minuten per week die ouders spenderen aan een serieus gesprek met hun kind: 3.5
  • Minuten per week dat een kind TV kijkt per week: 1.680
  • Percentage van kinderen tussen 4 en 6 jaar dat antwoordt op de vraag wat het liever doet: met hun vader praten of TV kijken antwoordt met TV kijken: 54 %
  • 66% eet geregeld voor de TV
  • De gemiddelde Amerikaan kijkt meer dan 4 uur TV per dag. Wanneer men  65 jaar wordt heeft men gemiddeld 9 jaar vastgeplakt zittend voor de TV doorgebracht.

 

Wat krijgen we ongevraagd mee als we TV kijken en wat kan daar het effect van kan zijn?


brainwashing2
Albert Toby onderzocht met Huub Kraaijeveld wat er in televisieprogramma’s , ook kinderprogramma’s gemonteerd wordt dat niet openlijk zichtbaar is voor het blote oog maar wel binnenkomt in de hersenen: ‘Naar wat we ontdekten is dat meer dan waar de Kijkwijzer voor waarschuwt. Subliminale boodschappen werden aangetroffen in een KETNET trailer vlak voor de uitzending van een Walt Disney tekenfilm. Dit kinderprogramma van de BRT is in Nederland op de kabel te ontvangen. Het is mij niet geheel duidelijk wie van deze organisaties de beelden erin heeft gemonteerd. Het lijkt erop dat het KETNET-logo over de subliminale boodschappen heen is gemonteerd. Als dat zo is, krijgt Disney’s motto “Wij willen mensen gelukkig maken” een sinister tintje. Deze keer werkte men met symbolen. Dat is een universele taal, zodat – ongeacht hun moedertaal – kinderen de boodschappen binnen kunnen krijgen. Heeft dit hersenspoelen enig verband met de zombieachtige staat, de agressie, vermoeidheid en ontwikkelingsproblemen die zoveel (TV kijkende) kinderen tegenwoordig ervaren?’

Propaganda en mediapsychologie
brainwash-logo-big1
Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte men veel gebruik van propaganda als wapen, dat weet vrijwel iedereen. Niet alleen Joseph Goebbles vervulde deze taak aan de kant van Hitler, maar ook aan Britse en Amerikaanse zijde werd diepgaand ingespeeld op de gevoelens van de burgers. In naam van God mag je vechten en grenzen zijn lijnen in het landschap die je moet verdedigen voor koning en vaderland. Woon je tegen de lijn dan zijn je buren ineens vijanden, je moet ze haten en ja, als je dienst neemt in het leger mag je ze doden. Geen dienst nemen is lafaard zijn, niet kiezen is heulen met de vijand.
Iedere avond zien we een keur aan ellende voorbij komen via het journaal dat gekleurd is naar wat men ons wil doen geloven. Op deze wijze houdt men de angst er stevig in en zullen de meesten van ons graag doen wat er gezegd wordt. Zo kan de staat immers waken over ‘onze veiligheid’. Positieve en fijne berichten die ons een veilig en gewenst gevoel geven ziet men weinig.
Heeft u wel eens een nieuwsuitzending gezien met meerdere berichten over iemand die een kind gered heeft, de natuur er bijzonder mooi uitzag die dag, er meer vreugde gemeten werd ipv vervuiling? Veel mensen klaar stonden voor iemand die het nodig heeft of men samen iets moois gevierd heeft en alles goed verlopen is? Series zowel als actualiteitenprogramma’s laten een keur aan thema’s voorbij komen die men de bevolking aan wil prijzen. Behalve de ondenkbare hoeveelheid glazen drank die in soaps te zien zijn, komen er zaken aan de orde als medicijngebruik, verslaving, overspel, afpersing, zakelijk gesjoemel, geroddel en oordeel. Daarnaast zijn er avond aan avond de even zovele moorden die nogal uitgebreid in beeld gebracht worden. Ze worden uitgebreid en met bloederige details in beeld gebracht (CSI, Bones, NCIS e.d.), uitgelegd hoe ze gepleegd zijn en wat de achtergrond was. Een gelukkig gezin is saai, er moet vooral opwinding, sensatie en geweld worden getoond om de moeite van het kijken waard te zijn.

Lees het hele artikel op: WijWordenWakker.org

 


ADVERTENTIE

FACEBOOK

ADVERTENTIE

ADVERTENTIE

ARCHIEF
GEWOON-NIEUWS.NL
INFORMATIE
Heeft u interessant nieuws? Mail het ons!
© 2017 gewoon-nieuws.nl